Zondag inspiratiedag

19-02 / Inspiratie

Misschien was je vanochtend al vroeg uit de veren voor een wandeling met de hond en of kinderen, misschien lig je nu nog steeds je kater uit te rusten en na te genieten van een fijn feestje gisteravond.

Hoe dan ook, de zondag is van jou. Het is de dag om op te laden voor een nieuwe volle werkweek. Zowel fysiek als mentaal. Geldt het tweede scenario voor jou, vergeet dan niet om vandaag in ieder geval nog even in beweging te komen. Maar minstens net zo belangrijk is je geest weer klaarstomen voor een week werken.

Prikkel dus je hersenen en ga op zoek naar iets dat jou inspireert. Dat kan een goed boek zijn, een bezoek aan het museum, een wandeling langs het strand, een oude LP of een film. Ik ga straks naar buiten voor mijn portie lichamelijke beweging, maar deel hier graag wat beelden die ik de afgelopen dagen tegenkwam die mij inspireren en enthousiasmeren om van de week weer aan de slag te gaan. 

Start je dag fit met 3 simpele tips

16-02 / Ontspannen

’s Middags is het nu lekker warm, maar ’s ochtends bij het opstaan is het toch nog erg fris en donker. Ik kan daarom wel een oppepper gebruiken om fris en fruitig uit bed te komen. Met deze drie makkelijke, snelle tips, begin je de dag goed. En ook fijn: het kost je maar een paar minuten.

Open bericht
  1. Stretch. Begin je dag met even stretchen (gewoon in bed of op de grond in je slaapkamer). Rek alles even op. Raak bijvoorbeeld tien keer met je vingers je tenen aan en draai je romp een aantal keer van links naar rechts, terwijl je je voeten en benen recht vooruit houdt, en zwaai met je armen. Yoga is ook heerlijk om de dag mee te beginnen. Niet alleen goed voor je lichaam, ook voor je geest!
  2. Ontbijt met groente en fruit. Maak yoghurt met een beetje muesli en lekker wat fruit er doorheen of start je dag met een smoothie met amandelmelk, banaan en fruit dat je hebt liggen of groente. Heel handig voor smoothies zijn de doosjes ingevroren fruit uit de supermarkt. Niet ontdooien, maar zo in de blender doen met wat (amandel-)melk of yoghurt en eventueel een banaan voor de bite.
  3. Lach. Goed lachen is goed voor je immuunsysteem, het is ontspannend en geeft energie. Maak jezelf (en een ander) 's ochtends aan het lachen en je begint je dag al met een 1-0 voorsprong.

Bron

zon

Waarom je gelukkiger bent als de zon schijnt

13-02 / Goed

Zaterdag bouwde ik nog een prachtige sneeuwpop met mijn dochter. Daarna dronken we met koude vingers en rode wangen warme chocolademelk om op te warmen. Hoe anders is het nu?! Met temperaturen van rond de 10 graden en een stralend zonnetje lijkt het de komende dagen wel voorjaar! Geeft de zon jou vandaag ook een goed gevoel? Zonneschijn, zonlicht en de warmte van de zon maken je gelukkig. Maar waarom voel je je gelukkiger als de zon schijnt?

Open bericht
  • Zonlicht zorgt ervoor dat je lichaam het gelukshormoon endorfine aanmaakt. Dit stofje zorgt voor gevoelens van geluk en euforie.
  • Zonlicht beïnvloedt de geslachtshormonen. Op zonnige dagen word je daardoor sneller verliefd.
  • Zonlicht maakt ons mooier. Als de zon schijnt, zien mensen er mooier uit.

>> Lees ook: Exit sportschool? Wandelen is gezonder!

  • Zonlicht zorgt voor de aanmaak van vitamine D, goed voor de aanmaak van botweefsel.
  • Zonlicht helpt tegen neerslachtigheid en depressie. En als je buiten van het zonnetje geniet, is dat ook nog eens goed voor je hersenen, omdat je extra zuurstof binnenkrijgt.
  • Zonlicht en de warmte van de zon helpen bij de verlichting van klachten als gevolg van MS of reuma. De warmte ontspant de spieren.

Geniet dus van het zonnetje vandaag, dat zorgt voor een goed gevoel!

Mooi als je lacht

11-02 / Gezellig

Wist je dat je vrolijk wordt van alleen al het kijken naar lachende mensen? Wij geven je natuurlijk graag een goed gevoel en delen dan ook met plezier deze prachtige plaatjes met je in de hoop dat ze een glimlach op je gezicht toveren. Met wie heb jij voor het laatst zo gelachen of wens jij zo’n fijne schaterlach toe?

Proef de liefde

Winnen | Proef de Liefde

09-02 / Lekker, Winnen!

Het is (weer) koud buiten en bijna Valentijnsdag. Genoeg reden om binnen te blijven en de liefde te proeven! Dat treft, want wij mogen een van de mooi vormgegeven kookboeken Proef de Liefde – 52 recepten om je liefde te delen van Uitgeverij Snor weggeven!

Open bericht

Zoals we van Snor gewend zijn, is het boek prachtig om te zien. De fotografie is bijna kunstzinnig, naast recepten staan er ook gedichten in en het boek is voorzien van een handig lintje waardoor je nooit vergeet waar je recept ook alweer stond. Het zal je niet verbazen dat dit zinnenprikkelende boek gemaakt is door een styliste (Anya van de Wetering; zij maakte ook de Soepkalender, een van mijn persoonlijke favorieten als het op kookboeken aankomt: zeer toegankelijk en mooi). Met de 52 verleidelijke recepten die zij in dit boek beschreven en gefotografeerd heeft, kun je je lief telkens weer veroveren.

choco-proef-de-liefde

Recepten

De recepten zijn ingedeeld op thema. Fris, knapperig, heet, hartig, kleverig en zoet; net waar jullie op dat moment zin in hebben. Van lustopwekkende Oesters met knapperige prosciutto en venkel en een Passiebombe tot Brownies met honing-walnootkaramel en een Vijgen-yoghurtcake: het water loopt je in de mond bij het lezen en bekijken van de recepten. Sommige recepten zijn redelijk makkelijk te maken - wat dacht je van zelfgemaakte Chocolademelk met marshmellowbloemen - ; andere zijn wat ingewikkeld en maak je met meer exotische ingrediënten die je niet bij de supermarkt op de hoek kunt krijgen. Proef de Liefde is dan ook een echt bladerboek dat misschien meer aanzet tot lust dan tot koken: zinnenstrelend en prikkelend voor de zintuigen.

Proef de liefde salade

Winnen

Goedgevoel.nl mag een exemplaar van Proef de Liefde verloten onder onze lezers. Wat moet je hiervoor doen? Ga naar de Facebookpagina van Goedgevoel.nl en laat in een reactie weten met wie jij de liefde wil proeven!

Betuig elkaar een leven lang je liefde! Kook, deel, geniet en heb lief. 

Hoe accepteer je een compliment?

07-02 / Inspiratie

We weten allemaal dat het krijgen van een compliment ons humeur een flinke boost kan geven. Van je baas of collega, partner, vriendin of een vreemde op straat. En hoewel de meeste van ons wel weten hoe we moeten reageren op een compliment, is het accepteren van een compliment soms nog best lastig. We gaan ons ongemakkelijk gedragen en weten ons geen houding te geven. Een beetje advies om dat te voorkomen:

Open bericht

Lichaamstaal doet veel. Ga rechtop staan, dat heeft positieve invloed op de processen die op dat moment in je hersenen aan de gang zijn. Wees bewust. Denk even bewust na over het compliment en het gevoel dat het bij je opwekt en denk na over de manier waarop je gaat reageren. Weet het verschil tussen bescheidenheid en jezelf neerhalen. Bescheidenheid siert de mens, daarover ben je het vast met me eens. Maar sla daarin niet door. Je hebt dat compliment nu eenmaal echt zelf verdiend.

Geef niet direct een compliment terug. Het is een vrij natuurlijke reactie om een compliment te beantwoorden met een compliment ('leuke schoenen', 'thanks, jij ook'). Met name vrouwen doen dit - menen psychologen - omdat ze de aandacht die ze krijgen op die manier snel weer op iemand anders vestigen. Dat heeft onder andere met de opmerking hiervoor te maken. Let wel op dat een compliment als reactie op een compliment zelden als authentiek of spontaan wordt ervaren en je dus beter alleen 'bedankt' kunt zeggen.

Sla het op in je geheugen. Probeer de eerst volgende keer dat je een leuk compliment krijgt, dit goed op te slaan in je geheugen. Er komt vast wel weer een dag waarop je minder tevreden bent over jezelf en je best een opsteker kunt gebruiken.

Winnen: het leukste voorleesboek over allergie

05-02 / Winnen!

Steeds vaker hoor je het op de crèche, op school, bij vriendjes, de BSO: ‘Dat mag ik niet, want ik heb een allergie.’ Tja, en wat moet je dan?

Als ouder van een kindje met een allergie, blijf je uitleggen wat een allergie is, wat wel en niet mag.
Dat kan leuker! Een eigen boek – voor jouw kind – dat mee kan naar een feestje, naar opa en oma, naar vriendjes en vriendinnetjes. Maar ook naar school en als er gelogeerd wordt. Met leuke verhaaltjes om samen te lezen en inhoudelijke informatie voor volwassenen aan wie je je kind toevertrouwt.

Open bericht

Voor de juf, familie en ouders van vriendjes kun je achterin dit boek aangeven wat je kind lekker vindt én waarvan het niet ziek wordt. En door de verhaaltjes samen te lezen wordt voor vriendjes en klasgenootjes ook duidelijk wat er gebeurt als je allergisch bent.

Wij mogen dit weekend tijdens de Gezondheids- en Allergiebeurs drie boeken weggeven. Wil jij zo'n leuk voorleesboek voor jouw kindje? Ga dan even naar onze Facebookpagina!

Prentenboek - Alles over mijn allergie
Nu voor €10 (normale prijs €19,50)
Te bestellen via Allergieplatform.nl

Zelfvertrouwen

Vergroot je zelfvertrouwen

03-02 / Inspiratie

Zelfvertrouwen: zou jij er wel een onsje meer van willen hebben? Dan is er goed nieuws: meer zelfvertrouwen kun je leren. Vijf tips om je zelfvertrouwen te vergroten.

Open bericht
  1. Ontdek je kernwaarden. Zoek uit wat jij het allerbelangrijkste vindt in het leven. Organiseer je leven rond deze kernwaarden. Als je niet leeft volgens je kernwaarden, of als je deze niet kent, kan dat een wankel, onzeker gevoel geven. Daarom zijn tips van anderen voor jou persoonlijk ook niet altijd de juiste. Ze moeten passen bij jou.
  2. Verander niet jezelf, maar je omgeving. Als je in een baan zit, die niet bij je past; of een relatie hebt, waarin jullie beide andere verwachtingen van het leven hebben; dan denk je misschien dat het aan jou ligt. Vaak is dat niet zo, maar begeef je je in een omgeving waarin je niet tot je recht komt. Het gevolg: minder zelfvertrouwen. Omring jezelf met mensen waar je energie van krijgt en vind een omgeving die je past. Je zelfvertrouwen zal groeien.
  3. Zet je in voor doelen buiten jezelf. Als je niet alleen bezig bent met het verbeteren van jezelf en je directe leefomgeving, zal dat je zelfvertrouwen vergroten. Wie goed doet voor een ander en een missie heeft, voelt zich ook beter over zichzelf en vergroot zijn zelfvertrouwen.
  4. Vertel positieve verhalen aan jezelf. Als er iets mis gaat, kun je tegen jezelf zeggen: "Wat stom dat ik dat mis heb laten gaan". Of je kunt blijven twijfelen aan jezelf, door steeds te blijven zeggen dat je iets niet kunt. Probeer positiever met jezelf te 'praten'. Schrijf op wat er allemaal goed en mooi is aan je en vertel jezelf hier elke dag over. Zeg vaak genoeg dat je deugt en je gaat er vanzelf in geloven.
  5. Denk niet (alleen), maar doe. Als je iets niet probeert, weet je ook niet of het zal lukken of dat je het kunt. Doe het gewoon, dat is de echte manier om vooruit te komen. Zoek de Pippi Langkous in jezelf: "Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan". Als je denkt dat je eerst je zelfvertrouwen moet vergroten voordat je daadwerkelijk kunt veranderen, dan blijf je jezelf teleurstellen, want wanneer is je zelfvertrouwen groot genoeg om de stap te wagen? Doe en je zult zien dat het vertrouwen in jezelf vanzelf zal vergroten.

Meer inspirerende berichten kun je lezen in de categorie inspiratie.

bron

Fruit hacks

02-02 / Inspiratie

De R is nog steeds in de maand. En dat betekent…. snotteren! Verkouden, keelpijn of de griep, het lijkt soms onmogelijk om eraan te ontkomen. Daarom is het deze tijd van het jaar extra belangrijk om voldoende fruit te ten. ‘Maar ik heb een hekel aan schillen’, hoor ik wel eens als argument (opvallend genoeg meestal van mannen). Dan is de vier euro voor vier blokjes ananas van de Albert Heijn een optie óf je leert één van deze handige trucjes uit je hoofd en fruit schillen is voorgoed een makkie:

De Goedgevoel-nieuwsbrief!
Wil jij ook in je mail verrast worden met de best gelezen artikelen en leuke aanbiedingen?
Schrijf je dan in voor de Goedgevoel-nieuwsbrief. Onze nieuwsbrief wordt ongeveer eens per maand verstuurd.
* = verplicht veld
back to top