Luchtige recepten

23-09 / Inspiratie

Ik ben dol op mooie voedselfotografie. Iedereen die weleens z’n bord probeert te fotograferen zal immers kunnen beamen wat een kunst het is om eten er mooi uit te laten zien op een foto. Van de week liep ik tegen een hele speciale fotoreeks aan online. De serie heet Recipes en is van de Duitse kunstenares Nora Luther. Op de foto’s zie je welke ingrediënten er in een maaltijd gaan, maar het wordt aan jouw verbeelding overgelaten wat voor gerecht het uiteindelijk wordt. Gaaf!

Wondermiddel gember

Gember: wondermiddel voor recepten én je lichaam

21-09 / Goed, Lekker

Zeker, met gember kun je heerlijke thee maken en het is een top toevoeging aan wokgerechten. Het leent zich ook uitstekend voor zoete gerechten, zoals siroop, cake, smoothies en cocktails. Maar wist je dat deze specerij niet alleen erg lekker is, maar ook ontzettend gezond?

Open bericht

Gingerol, een belangrijke bouwstof van gember, helpt bij het verminderen van misselijkheid (handig als je last hebt van reisziekte) en bij opgezwollen gewrichten (bijvoorbeeld na het sporten). De bouwstof shogaol heeft een pijnstillende werking. Verder bevat gember een hoop vitaminen, mineralen, eiwitten en vezels. Het helpt je stoelgang op weg, bevordert de bloedcirculatie, helpt je lichaam ontgiftigen en bevat antioxidanten. Handig dus om je kater mee te bestrijden.

De specerij is ook een goeie is als je op je gewicht wil letten. Het zorgt namelijk voor meer speekselaanmaak zodat voedsel beter verteerd wordt. Niet zo gek dus, dat gember één van de meest geconsumeerde specerijen ter wereld is.

Heal the World

Deze (kleine) aanpassingen in je dagelijkse routine maken je gelukkiger

17-09 / Ontspannen

Iedereen heeft wel van die dagen waarop alles moeilijk lijkt te gaan en het gewoon even niet wil. De volgende (kleine) aanpassingen in je dagelijkse routine helpen je om de kans op zo’n mindere dag te verkleinen. Kijk wat bij je past en kies er een (of een aantal) uit waarvan jij denkt dat ze jou kunnen helpen.

Open bericht
  1. Slaap een uurtje langer. Blijf vanavond niet voor die tv hangen, maar kruip een uurtje eerder onder de wol. Studies tonen aan dat je je met een uur meer slaap beter voelt en dat dit gezond voor je is.
  2. Ga dus wat eerder op bed, maar sta wel op tijd op en plan tijd in om 's ochtends eventjes te sporten. Loop of ren een rondje voordat je gaat douchen en naar je werk gaat of doe oefeningen. Maak hier tijd voor (al is het maar een kwartiertje) en je zult zien dat je je die dag productiever, gelukkiger en minder gestrest voelt.
  3. Ontbijt met voldoende koolhydraten. Koolhydraten maken je hersens actief en zorgen ervoor dat je je dag vol energie begint. Brood, pap en fruit bevatten bijvoorbeeld veel koolhydraten.
  4. Geef geld uit aan anderen. Geld uitgeven aan anderen, maakt je gelukkiger.
  5. Verzamel andere gelukkige mensen om je heen. Geluk zien maakt gelukkig.
  6. Mediteer. Probeer tijd te maken om iedere dag een kwartiertje te mediteren. Mediteren maakt je rustiger en vermindert stress, je zult alles beter aankunnen en je hierdoor beter voelen.
  7. Probeer nieuwe dingen. Mensen die vaak nieuwe ervaringen opdoen, kunnen zich beter focussen op het positieve en staan minder lang stil bij het negatieve.
  8. Knuffel veel. Knuffelen zorgt ervoor dat je lichaam oxytocine - het gelukshormoon - aanmaakt. Hierdoor voel je je gelukkiger.

7 Zaken die je mag verwachten van je partner

12-09 / Gezellig

Vooral als jullie nog niet zo lang samen zijn, is het soms lastig om te bepalen wat je van elkaar kunt verwachten. Sommige dingen hebben meer tijd nodig, soms ben je gewoon te veeleisend of eist de ander eigenlijk te veel van jou. De volgende zeven zaken zou je toch echt wel van elkaar moeten kunnen verwachten in een relatie.

Open bericht
  1. Affectie. Of het nou in woorden, in daden, of in beide is: affectie is toch wel het minste wat je binnen een relatie van elkaar moet kunnen verwachten.
  2. Compassie. Je partner zou lief voor je moeten zijn. Als jij het moeilijk hebt, is dit de persoon waar je altijd terecht moet kunnen en die er voor je is, zonder te oordelen.
  3. Respect. In een relatie respecteer je elkaar. En elkaars grenzen.
  4. Begrip. In een relatie is het geven en nemen. Niet al jouw wensen kunnen worden ingewilligd en jij hoeft niet mee te gaan in alle wensen van je partner. Wat je wel moet hebben, is begrip voor de zienswijze van de ander. Hou rekening met elkaar.
  5. Tijd. Je kunt geen relatie onderhouden als je geen tijd aan elkaar besteedt. Dit betekent niet dat je er geen eigen leven naast kunt houden, maar als je geen tijd aan elkaar kunt besteden, kun je je afvragen waarom je überhaupt een relatie zou willen.
  6. Interesse. Binnen een relatie toon je interesse in elkaar. Je hoeft je hobby’s niet te delen, maar zonder interesse gaat een relatie heel moeilijk worden.
  7. Intimiteit.  En nee, dat is niet hetzelfde als seks. Binnen een relatie stellen jullie jezelf open aan elkaar.

In een relatie werkt het natuurlijk wel twee kanten op. Wat jij van je partner verwacht, moet die ander ook van jou kunnen verwachten.

Er is meer dan gelukkig zijn

07-09 / Winnen!

De westerse cultuur is geobsedeerd door geluk. Toch voelen veel mensen zich vervreemd en doelloos, soms zelfs wanhopig. In De kracht van betekenis stelt Emily Esfahani Smith dat we het verkeerde doel hebben nagejaagd. Niet geluk maar betekenis maakt het leven de moeite waard. Geluk is hoogstens – maar niet noodzakelijk – een bijproduct van een zinvol leven, zo laat onderzoek uit de positieve psychologie zien.

Open bericht

"Het gaat niet om het nastreven van geluk, maar om het toekennen van betekenis", luidt het credo van de jonge psycholoog en cultuurcriticus Emily Esfahani Smith.

Behalve uit de psychologie haalt Esfahani haar inspiratie ook uit de filosofie en de literatuur. Centrale vraag in De kracht van betekenis is hoe je een zinvol leven kunt vormgeven. Naast een stevige theoretische onderbouwing geeft ze ook tal van praktische voorbeelden, vaak uit onverwachte hoek. Om erachter te komen hoe je je leven zin geeft voerde ze veel gesprekken, onder anderen met een dierenverzorgster, een ex-crimineel en een astronaut.

"De kracht van betekenis – gebaseerd op diepgaand onderzoek – is prachtig geschreven. Het appelleert aan iets waar we allemaal naar verlangen: een leven met diepgang en betekenis. In een cultuur die voortdurend op zoek is naar geluk, wijst dit boek ons de weg naar wat er écht toe doet. Lees het, en ervaar hoe het je leven verandert." – Susan Cain, auteur van Stil

Nieuwsgierig naar het boek? Lees hier de inleiding van De kracht van betekenis.

Wil jij dit boek winnen? Ga dan naar onze Facebookpagina en doe mee aan de winactie.


Emily Esfahani Smith
ISBN10 - 9025904467
ISBN13 - 9789025904463

(Mee)zingers zijn gezonder

02-09 / Leuk

Weet je dit berichtje nog, waarin we vroegen wat voor auto-zinger jij bent? Misschien was het vanochtend weer zo ver en zat je lekker in de auto – met de ramen open – mee te zingen met de radio. Of gaf jij een serenade weg onder de douche, of tijdens het bakken van de eieren. Goed nieuws: je bent daarmee lekker gezond bezig!

Open bericht

Misschien ben je vanwege het weer en het feit dat het weekend is al in een top humeur, maar zingen zorgt ervoor dat er extra endorfine in je lichaam wordt vrijgelaten. Dat zorgt voor een euforisch gevoel. Naast endorfine, het gelukshormoon, komt er ook oxytocine vrij in je lichaam. Dat is een stofje dat gevoelens van angst, stress en spanning vermindert.

Daarnaast is zingen goed voor je ademhaling en hartslag. Volgens onderzoek heeft zingen een zelfde effect als het doen van een ademhalingsoefening, waardoor het dus ontspannend werkt. Doordat je bovenlijf aan het werk wordt gezet bij het zingen, is het ook goed voor de gezondheid van je longen en bloedvaten.

Uit een studie van twee van Amerika's grootste universiteiten, Harvard en Yale, blijkt tenslotte dat mensen die regelmatig zingen een hogere levensverwachting hebben. Bij deze jouw vrijbriefje om je in de auto, tijdens het schoonmaken of het sporten dus lekker te laten gaan!

Fotocredits

Was het maar maandag!

24-08 / Winnen!

‘Was het maar maandag’ van Brigitte Durruty helpt je om meer voldoening in je werk te ervaren. Werkstress – hoe onplezierig ook – is een waardevol signaal dat er iets niet in orde is. Dat signaal stimuleert je tot een belangrijke verandering: vanuit dit gevoel bereik je uiteindelijk meer balans, creativiteit en effectiviteit in je werk.

Open bericht

De weg naar die verbetering ligt volgens Brigitte Durruty in onszelf, in ons brein. In ‘Was het maar maandag’ leert Durruty je om het ‘intelligentste’ deel van jouw brein aan te boren. Om de hectische periodes te verlichten en ingewikkelde situaties de baas te zijn.

Wil je ook aan de slag om dit deel van je brein te vinden? Ga dan naar onze Facebookpagina en win het boek.


Brigitte Durruty
ISBN: 9789025905583
Uiteverij Ten Have

Pak de fiets (en verbeter je seksleven)

22-08 / Gezellig

Kijk, aan dit soort onderzoeken hebben wij als inwoners van een land met ruim 18 miljoen fietsen nog eens wat. Een Brits onderzoek heeft namelijk aangetoond dat mensen die op hun fiets naar hun werk gaan gelukkiger zijn. Ze zouden minder last hebben van werkstress én met een beter humeur thuis komen. En zo’n goed humeur doet natuurlijk ook wonderen in de slaapkamer…

Open bericht

Van de 2500 ondervraagden geeft 65% aan dat ze een betere relatie hebben door het fietsen, omdat ze meer aandacht voor hun partner hebben. 39% denkt dat het fietsen ook van positieve invloed is op hun seksleven.

Wat betreft hun werk geeft 33% van de ondervraagden aan dat ze creatiever zijn op de werkvloer, omdat ze tijdens het fietsen goede ideeën krijgen. Vijftien procent van de fietsers denkt zelfs dat zijn of haar carrière voorspoediger verloopt door het fietsen.

Kortom, goede redenen om wat vaker de fiets te pakken. Kleine kanttekening bij het onderzoek: het werd uitgevoerd door een fiets verhuurbedrijf...

Fotocredits: Pinterest

De Goedgevoel-nieuwsbrief!
Wil jij ook in je mail verrast worden met de best gelezen artikelen en leuke aanbiedingen?
Schrijf je dan in voor de Goedgevoel-nieuwsbrief. Onze nieuwsbrief wordt ongeveer eens per maand verstuurd.
* = verplicht veld
back to top