Fit leven

10 geboden voor een fit EN leuk leven

14-08 / Gezellig

Wie wil dat nou niet? Lekker in je vel zitten, je goed voelen en fit leven, maar dan zonder dat je daarvoor van alles moet laten, waardoor dat fitte leven eigenlijk niet meer zo’n leuk leven is. Hoera, dat kan! Met deze 10 geboden voor een fit leven. Maak kennis met de beste versie van jezelf…

  1. Stop met diëten. Het wordt keer op keer weer aangetoond: diëten kunnen prima werken, maar hun effect is vrijwel altijd maar tijdelijk. Dit komt doordat je bij een dieet tijdelijk voedingsstoffen weglaat of juist toevoegt, maar je normale eetpatroon niet wijzigt. Dit is niet vol te houden. Ook je sociale leven lijdt eronder. Kies voor een gezond eetpatroon en een actieve levensstijl voor een langzaam, maar blijvend effect.
  2. Zondig, maar doe dat met mate. Alleen maar gezond eten en leven lukt (bijna) niemand. Probeer dit dan ook niet. Je zult alleen maar gefrustreerd raken en je schuldig voelen als je een keer ongezond leeft. Je mag zondigen; het is zelfs goed. Drink een glas wijn, eet af en toe chocola of een taartje. Maar doe het met mate. Prop je niet vol met snacks en ga je niet te buiten aan drank.
  3. Probeer nieuwe dingen. Het is zo makkelijk om te zeggen dat je iets niet kunt, wilt of dat je er geen tijd voor hebt. Stap uit je comfort zone en probeer het eens. Ga naar buiten, loop hard, probeer yoga en eet die groente die je niet ‘lust’. Alleen door iets echt te proberen, weet je of je het kunt, wil, of kan. En onthoud dat je ook aan dingen kunt wennen en dat het tijd kost om iets nieuws te kunnen of te lusten. Geef dus niet meteen op, maar geef het de tijd.
  4. Organiseer je leven. Het is makkelijker om gezond te eten (en dus gezond in te kopen) en tijd te maken voor bewegen en sporten als je dit plant. Hou je agenda bij en ruim tijd in voor je nieuwe, gezonde levensstijl. Lukt het een keertje niet? Denk dan aan punt 2.
  5. Stel realistische doelen. Denk na over wat je wilt bereiken met je fitte levensstijl. Wees hierbij realistisch. Je zult niet in een paar maanden een lange loopwedstrijd kunnen lopen en meerdere kledingmaten kwijtraken in korte tijd gaat ‘m ook niet worden. Stel je te hoge eisen en doelen, dan zul je alleen maar gedemotiveerd raken, omdat het niet lukt.
  6. Ga samen sporten of wordt lid van een sportclub. Linksom of rechtsom: voor een fit leven, zul je moeten bewegen en aangezien een wandelingetje zo nu en dan niet voldoende is, zul je meestal ook moeten gaan sporten. Kun je jezelf hiertoe steeds motiveren? Fijn voor jou! De meeste van ons kunnen dit niet. Zorg ervoor dat je gemotiveerd blijft door een sportmaatje te zoeken of door lid te worden van een sportclub waar je op regelmatige tijden verwacht wordt.
  7. Focus je niet op je gewicht. Fit leven staat niet gelijk aan afvallen. Een gezond gewicht is natuurlijk belangrijk, maar kijk niet alleen naar dat cijfertje op de weegschaal. Het zegt niet alles. Zo zegt het niks over je vet- spiermassaverhouding en moet je gewicht altijd in verhouding met je lengte en lichaamsbouw zien. Gewicht op zich moet dus geen graadmeter zijn. Concentreer je op een lichaam waar jij je prettig in voelt en waarin je fijn en fit kunt leven.
  8. Geniet! Plan ook tijd in om te ontspannen en onderneem leuke dingen. Doe dit bij voorkeur iedere dag en niet maar eens per week of per maand. Je zult zien: je voelt je meer ontspannen, gelukkiger en daardoor ook sterker en fitter en beter in staat om je gezonde levensstijl vol te houden.
  9. Het hoeft niet perfect. Ondanks al je moeite, planning en goede voornemens, het leven loopt niet altijd zoals je zou willen. Accepteer dit en realiseer je dat het ook niet perfect hoeft te zijn. Omarm het onverwachte en kijk hier positief naar.
  10. Stel niet uit en kom afspraken met jezelf na. Het zal niet altijd gemakkelijk zijn om je fittere leven vol te houden. Wacht niet tot 1 januari of maandag, maar begin nu met je nieuwe leven. Kom de afspraken die je met jezelf maakt na en hou je aan je beloftes. En lukt dat een keertje niet? Geen ramp, je mag best af en toe zondigen, maar pak jezelf daarna weer op en blijf trouw aan jezelf. Je leeft niet morgen of overmorgen, maar nu. Verandering begint vandaag.

Deze tips zijn gebaseerd op de Fitnessbijbel voor vrouwen van Marije de Vrieseen compleet lifestyleprogramma voor meer energie, minder gewicht en een beter figuur. We vonden het voor je op Bol.com.

Pak de fiets (en verbeter je seksleven)
9 Rituelen voor Relatiegeluk
De Goedgevoel-nieuwsbrief!
Wil jij ook in je mail verrast worden met de best gelezen artikelen en leuke aanbiedingen?
Schrijf je dan in voor de Goedgevoel-nieuwsbrief. Onze nieuwsbrief wordt ongeveer eens per maand verstuurd.
* = verplicht veld
back to top