Relaxter in het leven

10 x Relaxter in het leven

03-05 / Goed

Herken je dit? Je voelt je op de meest onverwachte en ongelukkige momenten opgelaten en onrustig. En door dat gevoel zit je jezelf in de weg. Met deze 10 tips wordt dat onrustige gevoel minder en sta je relaxter in het leven.

1. Beweeg. Zoveel onderzoeken, zoveel resultaten. Maar uit ieder onderzoek komt toch wel dat beweging – in welke vorm dan ook – goed voor je is en je een ontspannen gevoel geeft. Wie beweegt, kent minder stress en gevoelens van depressie. Start met hardlopen, maak een wandeling of fiets een rondje. Bonus: bewegen is niet alleen goed voor je geest; ook je lichaam zal je er dankbaar voor zijn.

2. Beperk de inname van cafeïne. Een kopje koffie ’s ochtends is natuurlijk prima, maar let wel op de hoeveelheid cafeïne die je op een dag tot je neemt. Cafeïne versterkt het gevoel van opgejaagdheid en kan leiden tot hartkloppingen en paniekaanvallen. Toch gek op koffie? Kies dan ook eens voor de cafeïnevrije variant.

3. Neem voldoende tijd om te slapen. Door te slapen komen je lichaam en geest tot rust. Het is zo ontzettend belangrijk! Een gebrek aan slaap put je letterlijk uit en zorgt ervoor dat je letterlijk rusteloos door het leven gaat.

Lig je vaak wakker doordat je piekert? Lees dan eens deze slaaptips voor piekeraars.

4. Mediteer. Echt, een minuut of vijf is al voldoende. Daar heb je wel tijd voor, toch? Start met mediteren. Door te mediteren neem je even afstand van dat opgejaagde gevoel; je doet een stapje terug en ziet jezelf vanaf een afstandje. Dit helpt je om te relativeren en zaken in perspectief te zien. Door dagelijks tijd uit te trekken voor meditatie zul je merken dat je meer in het hier en nu gaat leven en dat geeft rust.

5. Verwen jezelf. Heb je een rotdag achter de rug en kun je wel een oppepper gebruiken? Verwen jezelf dan. Koop een bosje bloemen (goed voor je humeur en de sfeer in huis), een tijdschrift of mooi papier bijvoorbeeld. Het hoeft niet veel te kosten, maar doet wonderen voor je gemoedstoestand.

6. Leg je telefoon weg. Je hoeft niet 24/7 te Facebooken of op Instagram te delen wat je meemaakt. En wat al die anderen daar doen… dat lees je later wel weer. Neem wat afstand van je sociale media. Van dat continue checken en het gevoel dat je bereikbaar moet zijn en online om maar niks te missen, worden je gevoelens van opgefoktheid groter en groter. Stel bijvoorbeeld een tijdslimiet voor jezelf en hou je daar ook aan. Daarna gaat die telefoon gewoon op stil.

7. Maak schoon en ruim op. Met deze activiteit sla je meerdere vliegen in een klap. Niet alleen krijg je er een schoon en opgeruimd huis van, ook zul je merken dat het rustiger wordt in je hoofd als de boel aan kant is. Schoonmaken heeft ook iets meditatiefs. Je kunt je focussen op een ding en al het andere van je af laten glijden.

Ben je niet zo’n schoonmaaktype (join the club :-))? Lees dan eens deze 7 geheimen van mensen die altijd een schoon huis hebben.

8. Hou een dagboek bij. Je voelt je opgejaagd, doordat er continu zoveel door je hoofd gaat. Al die gedachten kun je beter in goede banen leiden door ze op te schrijven. Schrijf je zorgen en onrust letterlijk van je af. Doordat je je gedachten op papier zet, kun je ze van een afstandje bekijken en ze beter relativeren.

9. Ga naar buiten. Dit is ook weer een advies dat vaak terugkomt: de buitenlucht is goed voor je gezondheid. Het zorgt voor een frisse wind door je hoofd en is rustgevend. Loop een rondje tijdens de lunch, trek er na het avondeten nog even op uit of maak tijd voor een ochtendwandeling. Het is wetenschappelijk bewezen dat mensen die tijd buiten doorbrengen minder stresshormonen hebben dan mensen die altijd maar binnen blijven.

10. Zoek vrienden op. Deze zou ook zo op nummer 1 hebben kunnen staan: doe het niet alleen; maak tijd vrij voor je vrienden. Ook in een gesprek met vrienden leer je je eigen gedachten relativeren. Delen jullie naast sympathie voor elkaar ook nog dezelfde humor? Mooi! Lachen is namelijk ook erg stressverlagend (en gewoon heel leuk!).

Misschien ook interessant voor je: eerder beschreven we ook de 10 geboden voor een fit EN leuk leven.

Mathilde
Laatste berichten van Mathilde (alles zien)
De Goedgevoel-nieuwsbrief!
Wil jij ook in je mail verrast worden met de best gelezen artikelen en leuke aanbiedingen?
Schrijf je dan in voor de Goedgevoel-nieuwsbrief. Onze nieuwsbrief wordt ongeveer eens per maand verstuurd.
* = verplicht veld
back to top