Bestrijd je dip met koffie en een dutje

05-09 / Inspiratie

Oeps, je zit te knikkebollen achter je beeldscherm of boven je boeken. Volgens mij heeft iedereen er weleens last van. Even een middagdutje doen klinkt verleidelijk, maar echt verstandig is dat toch niet? Toch wel! Volgens een wereldwijd onderzoek doe je er het beste aan om eerst een kopje koffie te drinken en daarna even een tukje te doen.

De theorie achter de het koffiedutje is volgens de populair wetenschappelijke website Vox.com de volgende: als je druk bent geweest bouwt het molecuul adenosine zich op in je hersenen. Het blokkeert receptoren waardoor prikkels minder snel doorgegeven worden en je je moe voelt. Door even te slapen wordt je brein vrij wordt gemaakt van adenosine. Hierdoor zijn de receptoren vrij om cafeïne op te nemen.

Let wel op: cafeïne heeft zo’n 20 minuten de tijd nodig voordat het begint te werken. Zet na de koffie je wekker op 20 minuten en doe even snel je ogen dicht. Die tijd is te kort om diep in slaap te vallen, zodat je slaapcyclus niet verstoord wordt.

Uit onderzoeken van over de hele wereld blijkt dat mensen beter functioneren na een koffiedutje. 

Foto ‘Napping in the market’ via Bryon Lippincott

 

Laatste berichten van Anna (alles zien)
De Goedgevoel-nieuwsbrief!
Wil jij ook in je mail verrast worden met de best gelezen artikelen en leuke aanbiedingen?
Schrijf je dan in voor de Goedgevoel-nieuwsbrief. Onze nieuwsbrief wordt ongeveer eens per maand verstuurd.
* = verplicht veld
back to top