Drie minuten ruimte

09-03 / Ontspannen

Mindfulness, wie kent de term niet? De dingen doen met aandacht in het hier en nu. Dat klinkt simpel, maar blijkt moeilijker toe te passen in ons hectische levens. We doen handelingen op de automatische piloot en schakelen ons lichaam als het ware uit. We ‘leven’ vanuit ons hoofd en  negatieve gedachten en gevoelens volgen elkaar op de voet op… Ai, dat geeft geen Goed Gevoel! Inmiddels blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat het beoefenen van de leer van Mindfulness veel voor je kan doen. Zo vermindert het stress, piekeren en angst en vergroot het de emotionele stabiliteit en je algehele welzijn. Ook Ruby Wax, die zelf ernstig depressief was, heeft veel baat bij een mindful way of living. Haar boek Tem je geest is een luchtige en mooie manier om meer te leren over dit fascinerende onderwerp. Laat je inspireren en neem alvast een voorproefje met deze korte maar effectieve oefening uit de Mindfulness:

istock_000005213985large

Drie minuten ademruimte

Je kunt deze oefening in de lunchpauze doen, ergens op een wc, op je bureaustoel, op een bankje in het park of natuurlijk op je eigen comfortabele sofa. Zet je timer op drie minuten, doe je ogen dicht als dat prettig voelt en volg onderstaande aanwijzingen:

Stap 1:
Breng jezelf in het huidige moment door rechtop te gaan zitten. Sluit je ogen en vraag je af:
Wat ervaar ik op dit moment? Welke gedachtes en gevoelens heb ik nu? Wat voel ik daarbij in mijn lichaam? Voel de ervaring, ook als deze onprettig is.

Stap 2:
Breng daarna je aandacht weer volop naar de ademhaling, bij het in- en uitademen. Blijf met je aandacht bij het rijzen en dalen van je buik.

Stap 3:
Breid het bewustzijn van je ademhaling uit naar je hele lichaam. Probeer je lichaam, houding en gezichtsuitdrukking in het geheel te ervaren.

Deze oefening helpt je om midden op de dag bewust te zijn van je lichaam, gedachtes en gevoelens. Een korte adempauze om tot jezelf te komen en van daaruit de dag weer verder aan te kunnen.

Succes!

Leoni

Latest posts by Leoni (see all)

De Goedgevoel-nieuwsbrief!
Wil jij ook in je mail verrast worden met de best gelezen artikelen en leuke aanbiedingen?
Schrijf je dan in voor de Goedgevoel-nieuwsbrief. Onze nieuwsbrief wordt ongeveer eens per maand verstuurd.
* = verplicht veld
back to top