Goed voornemen: goed gevoel of slecht plan?

30-12 / Goed

Wie doet het niet? In de maand december bedenken we lijstjes, maken we plannen en willen per 1 januari ‘dingen anders doen’. Grote dingen als stoppen met roken, meer tijd voor gezin of familie, minder eten of andere geweldige voornemens hoor ik altijd om me heen. Lijsten met prachtige ideeën die het nieuwe jaar mooier, beter en geweldiger moeten maken. Maar geeft het een goed gevoel? Of blijft het bij een slecht plan, waardoor je in februari weer terug bij af bent? Vijf dingen die kunnen helpen:

1. Neem de tijd voor reële doelen
Je verandering hoeft niet op 1 januari te slagen: je hoeft niet in een maand 10 kilo af te vallen, je hoeft niet ineens drie keer per week op pad met je gezin, je hoeft niet meteen het hele roer om te gooien. Geef jezelf de tijd om aan verandering te wennen, en ook je omgeving.

2. Verander één ding tegelijk
Veranderingen is niet makkelijk. Veel mensen maken de fout om te veel tegelijk te willen veranderen en dat geeft in ieder geval stress. Verander een ding tegelijk, niet te veel, niet te snel en met een plan.

3. Wees positief
Denk niet dat je leven beter wordt doordat er iets gaat veranderen, het wordt alleen anders. Veel veranderingen zijn moeilijk en kosten tijd, energie en doorzettingsvermogen. Een positieve instelling helpt wel. Kijk niet naar het directe doel, maar naar het doel erachter, zodat je weet waar je het echt voor doet. Dus niet: ik moet drie keer per week sporten. Maar: ik wil een betere conditie. Zo ben je ook concreter in je doelen.

4. Check of je verandering nodig is
Vind je zelf dat je moet veranderen? Een prima reden! Maar heel veel mensen denken dat ze moeten veranderen omdat ze denken dat anderen mensen vinden dat ze het anders zouden moeten doen. Ingewikkelde zin? Inderdaad, net zo ingewikkeld als de gedachte. Check eens bij anderen om je heen of dat wat jij denkt ook wel klopt.

5. Begin op een ander moment
Voor sommigen is de maand januari nu eenmaal niet de beste maand om iets te veranderen. Het weer zit niet altijd mee, de dagen zijn niet al te fleurig en eigenlijk is het gewoon best wel een maand met veel druk. Begin gewoon eens op een ander moment. Op het moment dat je je aan je gewoonte ergert bijvoorbeeld. Dan is de motivatie hoger, en de slagingskans dus ook. 13 oktober is ook een goede dag.

Latest posts by Dominique (see all)
De Goedgevoel-nieuwsbrief!
Wil jij ook in je mail verrast worden met de best gelezen artikelen en leuke aanbiedingen?
Schrijf je dan in voor de Goedgevoel-nieuwsbrief. Onze nieuwsbrief wordt ongeveer eens per maand verstuurd.
* = verplicht veld
back to top