Zo hou jij deze week de stress onder controle

12-10 / Gezellig

Maandagochtend 9.00. De week is weer begonnen. Afspraken, verplichtingen, to-do lijsten: je moet je best doen om niet nú al in de stress te schieten. Wij helpen je een handje om ervoor te zorgen dat je – ondanks de drukte – stressvrij deze werkweek doorkomt.

Stop met haasten
Soms lijkt het wel alsof we verslaafd zijn aan haasten. Snel naar de trein, snel aan de lunch, snel een telefoontje doen en ’s avonds snel een maaltijd in elkaar zetten. Let maar eens op! Dat gehaast vergoot ons gevoel van stress, terwijl dat soms helemaal niet nodig is. Maak aan het begin van de dag een goede planning voor jezelf en hou daarin ook rekening met bepaalde reistijden, lunchpauzes en welverdiende momentjes voor jezelf.

Arriveer op tijd
Ook al doen we ons best om op tijd ergens te zijn, toch komt het vaak genoeg voor dat we evengoed vijf, tien of zelfs twintig minuten te laat zijn omdat we simpelweg vergeten een zekere foutmarge in te plannen. Zo’n foutmarge is bedoeld voor vertraagde treinen, onverhoopte files of koffie over je witte overhemd vlák voor je de deur uit moet. Door jezelf wat extra tijd te geven om van en naar je werk of afspraken te komen, zal de trip vanzelf een stuk relaxter verlopen en dat zal jouw stresslevels ook in toom houden.

Creëer een comfortabele ochtendroutine
Als jij je dag begint met het ophaasten van je familie-leden, het vechten met dat – onhandige – slot van de fietsenschuur of het zoeken naar iéts van ontbijt in de keuken, dan begint je dag al veel meer gestrest dan zou moeten. Om dit te voorkomen kun je proberen je ochtendroutine zo goed mogelijk voor te bereiden, bijvoorbeeld door je kleren vast klaar te leggen (en eventueel die van je kinderen), te bedenken wat je gaat ontbijten en alvast alle dingen die je niet wilt vergeten – sleutels, portemonnee, agenda, oplader – ergens goed in zicht neer te leggen. Zo zal de ochtend een stuk soepeler verlopen en daar pluk je direct de vruchten van.

Niet teveel prikkels voor het slapengaan
In de weekenden kun je lekker wat later naar bed, maar tijdens een drukke werkweek moet je zorgen dat je zeker voldoende slaapt. Dit doe je enerzijds door eerder naar bed te gaan, maar ook door ervoor te zorgen dat je vervolgens snel in slaap valt en goed uitrust. Voor het slapengaan het nieuws kijken, je Facebook wall checken of een hele spannende serie kijken kan averechts werken. Het brengt je hoofd op gang en je gaat gegarandeerd nog een tijd liggen malen en woelen. Zonde!

Fotocredits

 

Latest posts by Anna (see all)
De Goedgevoel-nieuwsbrief!
Wil jij ook in je mail verrast worden met de best gelezen artikelen en leuke aanbiedingen?
Schrijf je dan in voor de Goedgevoel-nieuwsbrief. Onze nieuwsbrief wordt ongeveer eens per maand verstuurd.
* = verplicht veld
back to top